Marknadsundersökning handlar om att samla in data som ger mer kunskap om vilken marknadssituation företaget står inför. Det handlar om att ta reda hur era kunder använder olika produkter och tjänster och vad deras behov är samt vilken inställning de har till ert företag.
Här kommer några bra tips på hur du lyckas med en marknadsundersökning. Det viktigaste är att ni gör klar vad företaget verkligen behöver undersökningen till.
Innan du kommer igång med en marknadsundersökning är det några grundfrågor du behöver besvara:
- Vad vill du veta?
- Varför vill du veta det?
- Vad ska du göra med informationen?
När du har svaret på dessa tre frågor tar du fram ett par lämpliga frågor att ställa för att få svar på de frågor du behöver. Lämpligt är att ställa tre till fem frågor så att det inte blir för många frågor, det blir grunden till din marknadsundersökning.
Strukturera en konkret plan för hur ni ska jobba med resultatet och jobba kontinuerligt med att förankra det i er organisationen med löpande avstämningar.
Resultatet av undersökningen bör så långt som det är möjligt kunna kopplas till er försäljning och lönsamhet.
Gör inte en för lång marknadsundersökning. Det är bättre med flera mindre undersökningar då många personer tycker det kan vara jobbigt att svara på många frågor men går undersökningen snabbt är det lättare att få flera att svara. Dela upp din marknadsundersökning i flera olika inriktningar.
Områden som kan vara intressanta för ditt företag att få information kring kan vara bland annat dessa områden:
- Vad tycker målgruppen är viktigast med ditt erbjudande och vilket behov har din målgrupp?
- Vilka är dina konkurrenter enligt din målgruppen och vad tycker de om dina konkurrenter?
- Vilka företag är din målgrupp mest intressanta av att lära sig mer om och varför?
Justera och ändra under tiden. Vartefter du får in svar från din marknadsundersökning så kan du behöva ändra och förbättra frågorna beroende på vilka svar du får in. Var inte rädd att ändra på frågorna om du märker att svaren inte handlar om det du vill veta. Ställ då andra frågor för din informationsinhämtning som hjälper dig att förbättra din verksamhet och förstå din målgrupp.
De svar du får in från marknadsundersökningen kan ligga till grund för framtagandet av nya produkter och tjänster. Att förstå vad din målgrupp är ute efter är väldigt användbart när ditt företag ska utforma erbjudanden till er målgrupp. Informationen kan och bör användas vid utformning av marknadsföring, kampanjer och erbjudanden.
Undersökningen kan också ge svar på i vilka kanaler dina kunder finns så ni vet vilka social media-kanaler företaget bör välja att synas på samt hur ni ska jobba med att synas på bästa sätt i de olika kanalerna.