Sexiga underkläder – och underklädesvarumärken som tar sociala medier till nästa nivå

Underkläder är ett intressant begrepp. Även om de förmodligen varit vanligt förekommande ända sedan urminnes tider så var det först under 1600-talet som det började bli populärt bland allmänheten med specialtillverkade sådana. Men under lång tid så var de primärt funktionella och sågs som dels ett värmande lager och ett skydd för de yttre plaggen. Detta förändrades däremot under 1800-talet då det efter fransk modell blev mode bland kvinnor att använda tunna och lite mer exklusiva underkläder.

I Sverige så kom denna sorts damunderkläder att kallas för lingerie, i enlighet med den försvenskade ordformen, men kallas numera även för sexiga underkläder. Vad det i ordets bemärkelse åsyftar är de lite finare damunderkläderna, tillverkade med spets, linne, baptist, kräpp, särskilda broderier och så vidare. Intressant nog så marknadsfördes underkläder uteslutande genom postorderkataloger och sporadisk TV-reklam förr i tiden. Och den som väljer att ta en titt på dessa gamla annonser kommer snabbt att lägga märke till hur begränsat och föråldrat bildspråket är jämfört med vad vi kommit att förvänta oss. De numera självklara aspekten så som individualitet och brett urval var minst sagt frånvarande.

Om vi spolar fram till vår moderna tid så har marknaden för damunderkläder vuxit sig enorm (till exempel SassyStar), och inget självrespekterade varumärke är utan en gedigen närvaro på sociala medier. Detta gäller inte bara underkläder, utan även modeprodukter i stort. Men vad är det egentligen som gör att vissa har haft större framgång med att profilera sig?

Utbud är viktigt – Men är det allt?

Det är knappast någon hemlighet att vi numera förväntar oss ett brett utbud. Men vad som är minst lika viktigt är att de kan erbjuda produkter som är tillräckligt nischade för att locka intresse. Många varumärken har insett att sociala medier är ett perfekt sätt att framhäva produkternas egenheter. Ett tydligt exempel är hur Instagram blivit en del av marknadsföringen.

Trendade produkter – Väcker de intresse?

Även om trendat var något utav ett uttjatat begrepp redan 1980 då Magnus Uggla släppte låten Trendit, Trendit så går det ändå inte att bortse från vikten av att väcka intresse. Därför väljer många etablerade varumärken att framhäva sina allra mest populära produkter för att man ska lotsas vidare till deras övriga utbud.

Framgångsrika samarbeten – Vem använder produkterna?

Ofta så kan man se vilken nivå av framgång ett varumärke har genom att se vilka kändisar och medieprofiler som de samarbetar med. Att säkra lukrativa representationsavtal har därför blivit ett givet sätt att framhäva produkters fördelar. På så sätt kan man ofta se huruvida ett visst varumärke är aktuellt, genom att titta på vilka som förespråkar det.

En aktiv kundkrets – Finns de verkliga människorna där?

Den kanske mest underskattade faktorn i framgång är att ha ett aktivt community. Det varumärke som inte har aktiva användare kommer snabbt att förpassas till inaktivitet. Huruvida folk är aktiva i kommentarfältet är även ett tydligt tecken på att produkterna faktiskt köps av riktiga människor.