Hur man marknadsför sitt antivirusprogram på bästa sätt

Marknadsföring kan ske på flera olika vis, men oberoende av tillvägagångssätt finns det en sak som är säker: det är alltid av yttersta vikt att se till så att ens antivirusprogram blir sett. Kanske drar man nytta av annonser, sociala mediekanaler eller mejlutskick för att nå nya kunder med sina erbjudanden kring ett högkvalitativt antivirusprogram. Här ska vi gå igenom några tips på hur man marknadsför sitt antivirusprogram på bästa sätt för att nå så många nya potentiella kunder som möjligt.

Med alla dessa punkter i åtanke kommer man med största sannolikhet att locka till sig fler kunder än någonsin och framgångsrikt marknadsföra sitt antivirusprogram.

Hur fungerar Google Shopping?

Om man redan idag vill ge marknadsföringen av ens antivirusprogram en extra knuff i rätt riktning bör man definitivt titta närmare på det som Google Shopping har att erbjuda en. Om man inte tidigare har använt Google Shopping kan detta enkelt beskrivas som en plats online där försäljare inom E-handelsbranschen kan få sina produkter att synas. Både bilder, länkar och priser på ens antivirusprogram syns på sökresultatet hos Google.

Man kan beskriva Google Shopping som lite av en prisjämförelsetjänst där annonserna både visar upp priset samt en bild på ens produkt innan internetanvändaren ens har klickat på annonsen. Detta är ett perfekt sätt att få potentiella kunder att se ens antivirusprogram.

Man betalar enbart när någon klickar på ens annons, en process som påminner ganska mycket om Google Ads. Den stora skillnaden är dock att det oftast är mycket billigare att satsa på Google Shopping istället för Google Ads. Med hjälp av Google Shopping blir det snart enklare än någonsin att se till så att ens antivirusprogram når internetanvändare som är på jakt efter ett högkvalitativt antivirus som digital download.

Vad är fördelarna med Google Shopping?

En stor fördel med att dra nytta av Google Shopping – särskilt för de som inte har en förmögenhet att lägga på marknadsföring – är att Google Shopping i de flesta fallen är billigare än Google Ads. Det finns många fler företag som konkurrerar om de olika sökorden via Google Ads, så detta är ett av skälen till varför Google Shopping har möjligheten att vara billigare.

Den största positiva aspekten av dem alla är dock att man via Google Shopping kan locka till sig fler potentiella köpare som intresserar sig för ens antivirusprogram. Tack vare den mycket tydliga och enkelförstådda produktbeskrivningen blir det även enklare för läsare att ta till sig av informationen om ens antivirusprogram och därför snabbare ta ett beslut kring huruvida de vill satsa på ens produkter eller inte. Det är ingen hemlighet att Google dessutom är världens mest populära sökmotor, så om man vill marknadsföra sitt antivirusprogram någonstans så borde det vara via just Google.

Andra marknadsföringsknep

Visst är Google Shopping ett ypperligt tillvägagångssätt för att locka fler kunder till att köpa ens antivirusprogram, men detta är enbart en liten del av hela alltet. Ett ytterligare marknadsföringstips som definitivt kan hjälpa en på traven är att dra nytta av marknadsföring via e-mail. Med andra ord sparar man kunders mejladresser för att senare skicka nyhetsbrev som kan inspirera dem att lägga mer pengar på ens produkter och tjänster.

I dessa mejl kan man inkludera mer information kring ens antivirusprogram samt om det finns några kampanjer eller erbjudanden som man verkligen inte vill missa. När man lägger upp annonser i social medier tävlar man om kundens uppmärksamhet bland tusentals andra företag, men när ett mejl skickas ut är det enklare för en att fånga upp kundens intresse. Att också inkludera en rabattkod tills ens antivirusprogram kan vara ett bra sätt att få folk att återvända.

Var tillgänglig på sociala medier

Trots att mejl kommer att bli effektiva för personer som redan tidigare har besökt ens sida så kommer de inte riktigt att kunna locka till sig nya kunder som är intresserade av ens antivirusprogram. Just därför bör man se till så att det är enkelt att nå en på sociala medier genom att exempelvis skapa en sida på Facebook, Twitter eller Instagram. Då det kryllar av användare på alla dessa sidor kommer man lättare att kunna nå ut med sitt antivirusprogram om man är så aktiv som möjligt på sociala medier.

På tal om att enkelt kunna nås bör man också vara redo i alla lägen när det kommer till kundservice. Det är inte nog att man svarar på mejl en gång i veckan då man på så sätt kan förlora en potentiell kund. Om någon har en fråga eller fundering ska man finnas tillgänglig så ofta som möjligt så att de inte vänder på klacken och hittar ett annat antivirusprogram där kundtjänsten lättare nås.

Villkor, garantier och provperioder

Med en stor mängd olika antivirusprogram på marknaden gäller det att man kan erbjuda bättre villkor än ens konkurrenter. Gällande just antivirusprogram kan det bland annat vara en god idé att erbjuda en gratisperiod under en viss tid som ens kunder kan prova på innan de bestämmer sig för att betala för programmet. På så sätt kan de se vad de ger sig in på innan de behöver betala, och detta gör besökare mer villiga att ladda ner ens program. Även rabatter som man skyltar med på ens webbplats eller via mejl kan locka fler kunder till att satsa på ens antivirusprogram.

Sist men inte minst kommer man att vinna kundernas förtroende på ett bättre sätt om man erbjuder en pengarna-tillbaka garanti. Detta bevisar att man alltid vill sina kunders bästa och tar deras nöjdhet på största allvar. Man kan exempelvis informera om att man får alla sina pengar tillbaka inom en 30-dagarsperiod om man inte skulle vara nöjd med tjänsten. Förhoppningsvis kommer kunderna aldrig att behöva använda denne garanti, men det känns i vilket fall som helst mer säkert för personerna som är på jakt efter ett nytt antivirusprogram.